tisdag 26 mars 2013

Små påskägg

Jag har gjort några små ägg. Jo jag vet att det är påsk om bara ett par dagar men dessa äggen är så små och lätta att göra så du hinner säkert virka dej några stycken innan påsk. Varför inte knyta dit en garnstump och hänga upp dem i påskriset. 


Mönster till sådana här små ägg finns det hur många som helst, jag gjorde mina ägg såhär.

Som vanligt använde jag Tildagarn och virknål 2.5
Lägg upp 2lm eller gör en magisk ring.
V1    gör 5fm i första lm eller runt den magiska ringen.
V2    2fm i varje m varvet ut (10)
V3    1fm, 2fm i nästa m varvet ut (15)
V4    1fm i varje m varvet ut
V5    2fm, 2fm i nästa m varvet ut (20)
V6-10  1fm i varje m varvet ut
V11   2fm, 2fm tills varvet ut (15)
V12   1fm, 2fm tills varvet ut (10)
V13   2fm tills varvet ut
Tag av garnet och sy ihop det sista hålet samtidigt som du fäster garnet.

Blomman har jag broderat på med kedjestygn, hur man gör ger jag mej inte på att förklara, fattar knappt själv. På you tube finns säkert filmsnuttar på hur man gör. Det går ju alltid att dekorera med något annat tex pärlor eller trä runt en garnbit och göra en rosett. 
Se där inte så svårt va? Lycka till!




5 kommentarer:

  1. Du är en grym inspiration! Tack för att du delar med dig av dina mönster, det uppskattas enormt mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa! Vilket vackert namn du har! ;)
      Tack så jättemycket, det är så roligt när man kan inspirera andra, fast jag kan inte förstå att just jag kan göra det. Just nu känns det som om jag inte har fler mönster på gång, men rätt vad det är så dyker det nog upp något i min lilla hjärna. Tack än en gång!
      Glad påsk! Åsa

      Radera
  2. tack för mönster
    önskar dig o familj en riktig skön påsk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glad påsk Viveca! Hoppas att du får en fin helg med mycket virkning :)
      Ha det bra! Åsa

      Radera
  3. De var jättesöta! Tack för mönstret, du är snäll du ;0)
    mvh Agneta

    SvaraRadera