måndag 22 juli 2013

Kant till döskallesjal

Jag gjorde nyligen ett par döskallesjalar, den ena fick fransar och den andra virkade jag en kant på efter eget huvud.Så här ser dom ut. Jag ska försöka förklara hur jag gjorde.


När sjalen är färdig virkar du ett varv med 4st i varje mellanrum längs sidorna, även utmed ovankanten gjorde jag 4st i varje mellanrum. Längst ner i spetsen virkade jag de 4st i mitten av st gruppen på sjalens första varv. Titta på bilden så tror jag att du ser var jag menar.

På kantens andra varv gjorde jag utmed ovankanten 1fm i varje m. Längs sidorna virkade jag 5lm, 1fm i tredje lm från nålen, 2lm, 1sm i mellanrummet mellan två st grupper. Hela vägen ner till spetsen där jag gjorde 5lm, 1fm i tredje lm från nålen, 2lm, 1sm i mitten av de 4st på föregående varv, 7lm, 1fm i tredje lm från nålen, 4lm, 1sm också i mitten av de 4st på föregående varv. 5lm, 1fm i tredje lm från nålen, 2lm, 1sm i nästa mellanrum på sidan. Sen 5lm, 1fm i tredje lm från nålen, 2lm, 1sm i nästa mellanrum osv. Tills du är uppe igen.



Denna kant har jag gjort på en döskallesjal, men borde även fungera på en spindelsjal eller vilken sjal som helst där man kan göra st grupper längs sidorna. Lycka till!  Åsa


4 kommentarer:

  1. O, det var snabbt ;0) Tusen tack! Blir kul att prova, har en spindelsjal på G.
    mvh Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, ibland så är jag snabb ;)Vad skoj, hoppas att den funkar på en spindelsjal också, skicka gärna en bild, det hade varit roligt att se. Hör av dej om något är oklart med mönstret.
      Ha det bra! Åsa

      Radera
  2. Svar
    1. Tack! :) Tyckte att det var kul att göra en egen variant på kant. Haha det rimmade ju!!
      Ha det bra! Åsa

      Radera