fredag 31 januari 2014

Hjärta av african flower

För ett tag sedan när jag satt och virkade african flowers såg jag plötsligt att det måste gå att göra ett hjärta av en pentagon dvs 5 bladig af. Jag började klura på det och så här blev resultatet.


Man virkar helt enkelt en vanlig pentagon af. Det finns beskrivet på så många ställen så det jobbar jag inte med. Här finns en bra sida med bildbeskrivning.
Man virkar bara tom varvet med fastmaskor, dvs det som är grönt på mina hjärtan.( Det är viktigt att du har ett "blomblad neråt och två uppåt, annars blir det inget hjärta.)Sen kan du fortsätta där du är med att göra 3lm(=1st) i nästa m, 1st 1dst i nästa m, 2dst vardera i de nästkommande 5 m, 1dst i nästa m, 1st vardera i de 3 nästkommande m, 2fm i nästa m, 1fm i de följande 7fm, 2st i nästa m (detta bildar spetsen på hjärtat). Fortsätt sedan på samma sätt uppför andra sidan. 7fm, 2fm i samma m, 3st, 1dst, 2dst i varje m 5ggr, 1st 1dst, 1st, 1fm, avsluta med 1 sm i första st.







  


Hoppas ni förstod mitt enkla mönster, klicka upp bilderna så de blir lite större, då ser ni hur jag har gjort.

Ha det bra! Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar