lördag 7 februari 2015

Virkad tupp

Sådär, nu är jag klar med mitt tupp mönster. Jag gjorde en höna förra året och den blev mycket uppskattad så redan då föddes idén till en tupp. Nu har jag klurat lite på det och här är resultatet.







Tuppen är virkad i Tilda garn med virknål nr 2,5 och blir ca 10-11 cm hög.



Fler bilder på hönan hittar du här eller under fliken påsk eller mönster att köpa.


Tuppen finns som "köpemönster" och kostar 30 kr. Skicka ett mejl till mej på steen1037@telia.com (mejladressen finns också uppe i högra hörnet av bloggen) så skickar jag betalningsuppgifter till dej.

Har man en höna och en tupp så måste man ju ha några kycklingar också. Dom är så små så dom lägger jag ut ett mönster till här på sidan.








SMÅ KYCKLINGAR
*-* betyder varvet ut. Kycklingen blir ca 3cm hög

Kropp
Lägg med gult garn upp 2lm eller gör en magisk ring
v1   6fm i 2:alm från nålen eller i magisk ring

v2   *2fm i varje m*
v3   *1fm, 2fm i nästa m*
v4-5   *1fm i varje m*
v6   *1fm, 2fm tills*

Botten
Lägg upp 2lm eller gör en magisk ring
v1   6fm i 2:a lm från nålen eller i magisk ring
v2   *2fm i varje m*
Tag av garnet men spara en bit som du använder när du syr fast botten.

Huvud
Lägg upp 2lm eller gör en magisk ring
v1   6fm i 2:a lm från nålen eller i magisk ring
v2   *2fm i varje m*
v3-4   *1fm i varje m*
Tag av garnet men spara en bit som du använder när du syr fast huvudet.

Stoppa  vadd i kroppen och sy fast bottnen. Tryck bottnen lite uppåt så bildas en en kant som gör att den står lite stadigare. Stoppa lite vadd i huvudet och sy fast det på kroppen. "Brodera en liten näbb och ett par ögon. Klart!

Ha det bra! Åsa

14 kommentarer:

  1. Hej!
    Härlig, nu är tuppen här, har beställt mönster - vilken härlig typ.
    Mvh Kari Hoff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kari!
      Ja nu är tuppen klar, så nu kan du virka dej en hel hönsfarm! Du såg väl de små kycklingarna också?
      Ha det bra och tack för beställningen!
      Åsa

      Radera
    2. Hej Åsa!
      Nu har jag snart första tuppen klar, har letat fram alla hönor jag virkade förra året och som ligger omonterade, skrivit ut mönster på kycklingar - har beställt mera garn - nu blir det många dekorationer till påsk på mitt jobb - tack för alla fina mönster du gör Åsa!
      Mvh Kari Hoff

      Radera
    3. Hej Kari!
      Tack för att du gillar mina mönster, jag blir så glad när dom uppskattas och kommer till användning.
      Hoppas även att de boende på ditt jobb blir glada av lite tuppar och höns.
      Det kommer kanske fler mönster i framtiden som du kan ha glädje av.

      Ha det bra och vi hörs kanske igen! Åsa

      Radera
  2. Åh vad roligt att du gjort en tupp nu och att du vill dela med dig av mönstret. Ska givetvis även göra tuppen när jag gjorde hönan förra året :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Victoria!
      Klart du ska göra en tupp, annars kan det ju inte bli några kycklingar ;)
      Ha det bra! Åsa

      Radera
  3. Mejla mig på Rossen68@outlook.com Jag har förenklat ett mönster från dig som jag vill delge dig. Är så glad över dina fina mönster så vill delge dig vad jag gjort 😃

    SvaraRadera
  4. Tack för inspirerande bilder och mönster. Virkar för fullt för att göra fint till Påsk.
    mvh / Marie

    SvaraRadera
  5. Hej
    Vet inte om denna blogg är aktuell men jag skulle gärna vilja ha mönstret för hönsen😊

    SvaraRadera
  6. Hej
    Tack för bra mönster, hur gör du lilla kycklingnäbben?

    SvaraRadera
  7. Vill köpa mönstret på påsktuppen. Bilden som publicerades 7 feb 2015. Tycker den är jätte snygg.

    SvaraRadera
  8. Svar
    1. Hej! Du får så gärna köpa mönster. Kontakta mig på min epost adress steen1037@telia.com så löser vi det där. /Åsa

      Radera