måndag 2 december 2019

Liten virkad julfigur



Här kommer ett snabbt och enkelt mönster på en liten figur som du kan använda som dekoration i tex en julgrupp med blommor som jag har gjort. Eller så kanske du knyter fast en liten tråd i mössan och hänger den i granen eller i ett ris. Till huvud har jag använt en 20mm träpärla. Garnet som jag har använt är Tilda garn från Svarta Fåret men det funkar fint med Catona från Scheepjes också, virknål nr 2.5 blir bra. Både garn,  träpärlor, stoppning och nålar mm köper du hos Virknålar och Tillbehör. För att få figuren att stå stadigt i en blomgrupp stack jag figuren till halvvägs på en tandpetare, sedan kunde jag lätt sticka ner den bredvid en blomma.
Det är en liten figur som endast är ca 6 cm hög.







Delarna virkas i spiral så märk med en garnstump eller markör där varven börjar.
*-* betyder: upprepa varvet ut
Siffrorna inom parantes ( ) anger hur många maskor du ska ha på varvet.
Tills betyder: tillsammans eller ihop, dvs en minskning.

Kropp
Lägg upp 2 lm eller gör en magisk ring
V1   6 fm i magisk ring eller i 2:a lm från nålen
V2   *2 fm i varje m* (12)
V3   *1 fm, 2 fm i nästa m* (18)
V4-6   *1 fm i varje m*
V7   *1 fm, 2 fm tills* (12)
V8   *1 fm i varje m*
Stoppa kroppen med vadd/stoppning
V9   *2 fm tills* (6)
Peta ev in lite mer stoppning
Ta av garnet men spara en bra bit garn som du använder till att fästa huvudet med. Sy först ihop det lilla hålet som blir kvar.

Krage
 Lägg upp 2 lm eller gör en magisk ring
V1   6 fm i magisk ring eller i 2:a lm från nålen
V2   *2 fm i varje m* (12)
V3   1 sm, *5 lm, 1 sm i 3:dje lm från nålen, 2lm, hoppa över 1fm, 1 sm i nästa m*, upprepa från *-* till du har 6 uddar på kragen. Avsluta med 1 sm i 1:a sm.
Ta av garnet och fäst.

Mössa
Lägg upp 2 lm eller gör en magisk ring
V1   6 fm i magisk ring eller i 2:a lm från nålen
V2   *1 fm i varje m*
V3   *1 fm, 2 fm i nästa m* (9)
V4   *1 fm i varje m*
V5   *2 fm, 2 fm i nästa m* (12)
V6   *3 fm, 2 fm i nästa m* (15)
V7   *4 fm, 2 fm i nästa m* (18)
V8-9  *1 fm i varje m i b.mb (dvs i bakre maskbågen, den mb som du har längst ifrån dig. Avsluta med 1 sm. Ta av garnet och fäst.

Montering
Använd garnbiten som du sparade på kroppen och stick nålen genom mitten på kragen, trä sen vidare genom träpärlan. Ta garnet utanpå pärlan och sedan underifrån pärlan och upp igen. Lägg sedan återigen garnet utan på pärlan och stick ner genom kroppen och fäst garnet på undersidan av kroppen för att ”låsa” pärlan.
 (Se bilder i slutet av inlägget )
Se till att garnet hamnar baktill innan du sätter på mössan som du limmar fast. Gör små ögon och ev näsa o mun med en penna. Jag använde blyerts.






De virkade delarna. 

Trä först på kragen, sedan träpärlan ovanpå kroppen.

Trä garnet utanpå pärlan och sedan upp genom pärlan igen.
Lägg återigen garnet utanpå pärlan och stick nålen ner genom kroppen och fäst garnet undertill .
Sedan ska du bara limma fast luvan.

Klart! Kom ihåg att jag blir glad om du taggar #steenistugan eller nämner mig eller min blogg när du lägger ut bilder på alster virkade från mina mönster. På instagram hittar du också mig som steenistugan.

Ha det bra!
Åsa



1 kommentar:

  1. Tack för mönster kommer göra dessa till mina barn till jul att hänga i riset i jul . Väldigt söta .

    SvaraRadera