torsdag 6 december 2012

Tomte





Några bilder på en tomte som jag har virkat, jag gillar tomtar men kunde inte hitta något mönster som jag tyckte om så jag hittade på ett eget.





 Här kommer mönstret på den lite rundare varianten av tomte.


Tomte

Garn: Tilda, Svarta Fåret
Virknål nr 3

Huvud
Lägg upp 2 lm
v1      6 fm i första lm
v2      2 fm i varje m (12)
v3      1 fm , 2 fm i nästa (18)
v4      2 fm, 2 fm i nästa (24)
v5-7   1 fm i varje m
v8       2fm, 2fm tills (18)
v9       1fm, 2fm tills (12)
byt färg och fortsätt med kroppen.
Kropp
v10     1fm i varje m (12) 
v11     1fm, 2fm i nästa m (18)
v12      2fm i varje m  (36)
v13-14    1fm i varje m
v15   5fm, 2fm i nästa m (42)
v16-18    1fm i varje m
v19    5fm, 2 tills (36)
v20-21    1fm i varje m
v22    4fm, 2fm tills (30)
v23    3fm, 2fm tills (24)
v24-25   1fm i varje m
v26   2fm i varje m i främre mb (48) tag av garnet och fäst.
Mössa
Lägg upp 2lm
v1   6fm i första lm
v2-6    1fm i varje m (6)
v7   1fm, 2fm i nästa m (9)
v8   1fm i varje m
v9   2fm, 2fm i nästa m (12)
v10  1fm i varje m
v11  3fm, 2fm i nästa m (15)
v12  1fm i varje m
v13  4fm, 2fm i nästa m (18)
v14   1fm i varje m
v15   5fm, 2fm i nästa (21)
v16   1fm i varje m
v17   6fm, 2fm i nästa (24)
v18   1fm i varje m
v19   7fm, 2fm i nästa m (27)
v20   8fm, 2fm i nästa m (30)
v21   9fm, 2fm i nästa m (33)
v22   10fm, 2fm i nästa m (36)
avsluta med 2-3sm för att få ett jämnare avslut.

Stoppa huvud och kropp,virka en bottenplatta såhär:
Botten
 Lägg upp 2lm
v1 6fm i första lm (6)
v2 2fm i varje m (12)
v3 1fm, 2fm i nästa m (18)
v4 2fm, 2fm i nästa m (24)
tag av garnet och spara en bit garn att sy ihop botten med kroppen, sy i den bakre mb på sista varvet på kroppen. Om man vill kan man lägga en rund kartongbit innanför bottenplattan för att få tomten lite stadigare på foten.
Sy en näsa genom att sy fram och tillbaka till önskad storlek på näsan. Sen är det bara att låta fantasin flöda, skägg, halsduk, flätor osv . 

Lycka till  / Åsa

Om någon virkar min tomte vill jag gärna se resultatet!

17 kommentarer:

  1. De är ju helt underbara!
    Jag har försökt mig på att göra några, dock innan du la ut beskrivningen här på bloggen så mina är inte lika fina. De finns här: http://funandhomely.blogspot.se/2012/12/mitt-koksfonster.html om du vill titta?
    Kram /cat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag varit på din fina blogg och tittat och lämnat en liten kommentar :) / Åsa

      Radera
  2. stort tack för mönstret på de här tomtarna
    jag har också köpt boken 100 stjärnor
    så tack för tipsen på vad man kan göra med dem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så lite så :) Ja visst finns det sååå många fina stjärnor i den, kul att få dela med sig av sina ideer./ Åsa

      Radera
  3. Va fina de var, måste prova i vinter. Tusen tack för mönstret!
    mvh Agneta

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Måste bara fråga vad du använder för något till hår och skägg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Oj det var länge sedan jag gjorde denna variant på tomte. Det var också ett av de första mönster jag gjorde så infon om skägg missade jag.
      Jag använde ullgarn, typ Eskimo från drops. Till skägget tog jag ett par stumpar och "delade"på garnet och liksom tovade ihop till ett skägg, inte det allra bästa skägget men det var det jag kom på då. Jag använde Eskimo till hår också. Hoppas att jag kunde vara till hjälp :)
      Ha det bra! Åsa

      Radera
  5. Det är en underbar tomte det här! Jag virkade en liten som flyttade in hos oss igår! Har fått frågan om mönstret på engelska, har du det? Eller är det ok att jag översätter och delar vidare? Och länkar hit såklart?
    Ha det gott,
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!
      Tack, jag kikade på din blogg och din tomte blev ju jättesöt :)
      Nej, jag har inget mönster på engelska men om du vill får du väldigt gärna översätta mönstret. Självklart får du dela vidare och så länkar du till mej såklart.
      Detta låter jättekul vad spännande det ska bli, tänk min lilla tomte på engelska hihi.
      Ha det bra! Åsa

      Radera
    2. Tack! Jag har precis avslutat översättningen, lagt ut mönstret och skvallrat om att det finns tillgängligt nu, vet att det är många som snart går in och tittar så de kan göra din tomte! Igen - fantastiskt söta tomtar, det kommer att bli många virkade här hemma hos mig innan jul! Kolla gärna igenom inlägget i min blogg om du vill så det känns ok för dig :)
      http://pysselnabon.blogspot.se/2013/11/crochet-santa-with-pattern-in-english.html
      Ha det gott!
      Anna

      Radera
  6. Hej, ja, jag tänker virka din tomte. Det finaste mönster jag sett hittills. Vet dock inte när jag virkar den, den kommer nog att bli hustomte här, i grått, med en nyckel. Sätter gärna upp en bild då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Den blir säkert jättefin i grått, kul ide att göra den till en hustomte :) Självklart vill jag se resultatet!
      Ha det bra! Åsa

      Radera
  7. Å va glad jag blev över att du hade lagt ut mönstret! Var precis en sådan här tomte jag letade efter till min sångpåse (ska symbolisera i ett hus vid skogen slut). Stort tack!

    /Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liten tomte tittar ut...... ja det är nog just en sådan här tomte som det sjungs om i sången. Vad spännande det låter med en sångpåse! Det var kul att jag kunde hjälpa till.
      Ha det bra! Åsa

      Radera
  8. Dina tomtar är mina favorittomtar och de enda som virkas här hemma :) Adventspresenter och julprydnader, de är perfekta! Tack igen för ditt mönster :)
    Anna

    Årets tomtar om du är nyfiken :)
    http://pysselnabon.blogspot.se/2014/12/arets-virkade-jultomtar.html

    SvaraRadera
  9. Ska prova virka påskkärring efter detta mönster. Så himla fint !

    SvaraRadera
  10. Ska verkligen försöka mig på dessa. Så söta.

    SvaraRadera