onsdag 3 juli 2019

Barnvagnsmobil hjärtan



Jag har gjort en ganska enkel men väldigt fin barnvagnsmobil med hjärtan. Ibland är det där enkla det allra finaste. Tre hjärtan och några bollar sedan behövs det inte så mycket mer. Jag har virkat i milda färger i garnet Catona från Scheepjes. När tonårsdottern får hjälpa till att välja färger blir det denna rosa nyansen, Emmarosa som jag kallar den, en av hennes absoluta favoritfärger. På färgkartan heter den Old Rose och har nr 408.  Hos Virknålar och Tillbehör kan du köpa garnet och övrigt material som jag har använt till mobilen. Har du inte redan spanat in denna webshop så är det hög tid att titta in där, jag lovar att där finns en massa fint och roligt som du säkert"villhöver"  som det så fyndigt står på deras hemsida.

Jag har virkat med nål nr 2,5 i Catona garn. Färgerna som jag har använt är som jag skrev tidigare "Old Rose" nr 408 till hjärtanen. Beige "Linen" nr 505 och naturvit "Bridal White" nr 105 till bollarna. Du behöver också lite fyllnadsvadd eller stoppning. Rundresår till att trä upp allt på och barnvagnsringar eller clips så man kan fästa mobilen på barnvagnen. Det kan vara lite knepigt att trä på det virkade på rundresåren men då kan man använda en sk loopnål, då går det hela mycket enklare. Loopnålen kan du också köpa på Virknålar och Tillbehör.
Antalet bollar kan du variera för att få önskad längd, mobilen på bilden är ca 40 cm lång mellan ringarna.

Du virkar i spiral så märk med en markör eller garnstump där varven börjar. 
*-* betyder upprepa varvet ut. Tills betyder tillsammans eller ihop, dvs en minskning. Siffrorna inom parentes () anger hur många maskor du ska ha på varvet.

Hjärta till barnvagnsmobil

Virka 2 ”kullar”

Gör en magisk ring eller lägg upp 2 lm
V1   6 fm i magisk ring eller i 2:a lm från nålen
V2   *2 fm i varje m* (12)
V3   *1 fm, 2 fm i nästa m* (18)
V4   *2 fm, 2 fm i nästa m* (24)
V5-7   *1 fm i varje m*
Tag av garnet på den 1:a ”kullen” men spara en bit som du använder till att sy ihop det lilla hålet som bildas mellan de två ”kullarna” på hjärtat.

När du har virkat den 2:a kullen klipper du INTE av garnet utan lägger ihop de två ”kullarna” och virkar samman dem. Fortsätt helt enkelt att virka fm i den 1:a ”kullen” du virkade, börja i maskan som kommer efter den som du virkade sist på varv 7.

V 8 Lägg samman kullarna som ovan beskrivet och virka 1 fm i varje m (48) det är viktigt att du har rätt maskantal för att resten av varven ska stämma.
V9  *6 fm, 2 fm tills* (42 )
V10  *5 fm, 2 fm tills* (36)
V11   *1 fm i varje m*
V12   *4 fm, 2 fm tills* (30)
V13   *1 fm i varje m*
V14   *3 fm, 2 fm tills* (24)
V15   *1 fm i varje m*
Sy ihop det lilla hålet som bildas mellan kullarna, använd garnänden från 1:a ”kullen” .
V16  *4 fm, 2 fm tills* (20)
V17  *3 fm, 2 fm tills* (16)
V18   *1 fm i varje m*
Här är det lagom att börja stoppa hjärtat med vadd eller dyl.
V19   *2 fm, 2 fm tills* (12)
Fortsätt att stoppa hjärtat, allra längst ner behövs inte så mycket stoppning.
V20   *1 fm, 2 fm tills* (8)
V21   *2 fm tills*

Ta av garnet och sy ihop det lilla hålet som blir kvar och fäst garnet.

Boll
Gör en magisk ring eller lägg upp 2 lm
V1   6 fm i magisk ring eller i 2:a lm från nålen
V2   *2 fm i varje m* (12)
V3   *1 fm, 2 fm i nästa m* (18)
V4   *2 fm, 2 fm i nästa m* (24)
V5-8  * 1 fm i varje m*
V9   *2 fm, 2 fm tills* (18)
V10   *1 fm, 2 fm tills* (12)
Stoppa bollen med vadd eller dyl.
V11   *2 fm tills* (6)
Ta av garnet och sy ihop det lilla hålet som blir kvar.




Om du virkar efter mitt mönster och "lägger ut" ditt färdiga verk blir jag glad om du på något sätt nämner mig eller min blogg. Jag finns även på instagram under namnet steenistugan. 
Du får sälja färdiga alster efter mitt mönster så länge jag får stå som mönsterskapare.

Ha det bra!
Åsa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar