fredag 22 februari 2013

Virkade påskägg

Jag såg denna bilden på en facebook sida och tyckte att det var så fina ägg. Typiskt inget mönster!! Men det borde inte vara så svårt tänkte jag och satte igång. Jag ville få en bra äggform så efter lite knep och knåp blev jag nöjd.

                                        Såhär blev mitt ägg.


                    

                      Nu måste jag göra fler, detta ser så ensamt ut.



Här kommer mönstret. Jag gjorde dst på stolpvarvet för att mitt band skulle få  plats utan att veckas, kolla när det är dags, det räcker kanske med vanliga st.
Mönstret är inte provvirkat ännu så hittar du något fel är det bara att hojta till. Jag har virkat med Tilda garn och virknål nr 2,5. 


Virkat påskägg.

Lägg upp 2 lm.
V1   6fm i första lm
V2   2fm i varje m  uppr varvet ut
V3   1fm, 2fm i nästa m  uppr varvet ut
V4   1fm i varje m  uppr varvet ut
V5   2fm, 2fm i nästa m  uppr varvet ut
V6   1fm i varje m  uppr varvet ut
V7   3fm, 2fm i nästa m uppr varvet ut
V8   4fm, 2fm i nästa m uppr varvet ut
V9   1fm i varje m uppr varvet ut
V10  5fm, 2fm i nästa m uppr varvet ut
V11-15   1fm i varje m uppr varvet ut
V16  1sm, 4lm, 1dst i nästa m och sedan 1 dst i varje m varvet ut. avsluta v med en sm i fjärde lm i   början av v.
V17-21   1fm i varje m uppr varvet ut
V22  5fm, 2fm tills uppr varvet ut
V23  4fm, 2fm tills uppr varvet ut
V24  1fm i varje m uppr varvet ut
V25  3fm, 2fm tills uppr varvet ut
Här kan det vara lagom att börja stoppa ägget.
V26  1fm i varje m uppr varvet ut
V27  2fm, 2fm tills uppr varvet ut
V28  1fm, 2fm tills uppr varvet ut
Känn efter om du behöver stoppa mer.
V29  2fm tills uppr varvet ut
Tag av garnet och dra ihop det lilla hålet som ev blir kvar.

Blomma

Lägg upp 20 lm
V1   1st i 6:e lm från nålen.* 2lm, hoppa över 1lm, 1st i nästa lm* uppr från*-* varvet ut. vänd
V2   2lm , 5st, 1fm om lmbågen på föregående v * 1fm, 5st, 1fm i varje lm båge* uppr från *-* varvet ut.       
       
Snurra ihop blomman och "sy" ihop den på undersidan.

Trä i bandet och sy fast blomman sen är du klar. Detta är bara ett förslag, du kan ju "pimpa" ditt ägg precis som du vill. Jag är nästan säker på att du har tusen  ideer till just ditt ägg. 
Lycka till! Åsa

25 kommentarer:

  1. Stort tack för att du gjorde detta mönstret!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lite så :) ville ju själv ha ett mönster.

      Radera
  2. Jättefint blev ditt ägg! Superbra jobbat med mönstret!

    SvaraRadera
  3. Så fina ! Tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
  4. jag begriper inte hur ni gör.Ni som kan virka egna mönster
    men jag är djupt tacksam ni delar med er av mönstren
    så söta dessa ägg var

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag ser det som lite hjärngympa att skriva ihop ett mönster. Jag är inte jätteduktig på det men ett äggmönster är inte det allra knepigaste, jag har ju virkat ett tag nu :) Roligt att du tycket om dom. Åsa

      Radera
  5. Tusen tack för att du läget upp mönstret! Så tacksamt för oss som inte får ihop det själv! Har gjort fyra ägg och fler lär det bli!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad roligt att du gillar det och att mönstret funkar, är alltid lite nervöst att ge ut ett mönster.
      Ha det bra!
      Åsa

      Radera
  6. Jättefina:-) Tack för att du delade detta!!Anna

    SvaraRadera
  7. hej Jättefint blev ditt ägg! Superbra jobbat med mönstret!
    jag undra hur man kan får mönster.
    skulle vill göra äggen dom är så fina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack! Mönstret som jag har använt
      är det som finns i detta inlägget. :)
      Ha det bra! Åsa

      Radera
  8. Hej! Tack för mönstret. Jag har virkat ett ägg och publicerat bild på min blogg samt länkat till din.
    http://mylife-vicki84.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag ska genast kika in på din blogg och titta lite :)
      Ha det bra! Åsa

      Radera
  9. Hittade dessa fina virkade påskägg efter att ha googlat. Så vackra! Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Roligt att du gillar påskäggen, bara kul att få dela med sig!
      Ha det bra! Åsa

      Radera
  10. Hej! Ny på detta med att virka. Jag undrar hur du menar på varv 22??
    Tack för fina ägg, nu gäller det att få till det :-)

    SvaraRadera
  11. Hej! På varv 22 virkar du 5fm (1 i varje m) sedan minskar du alltså gör 2fm tills. då börjar du med en vanlig fm men gör inte sista genomdraget, du har nu 2 öglor på nålen, börja på en ny fm i nästa m omtag som vanligt nu har du 3 öglor på tråden, omtag och dra igenom alla tre öglorna på en gång. Nu har du gjort 2fm tills. Svårt att förklara när man inte kan visa, hoppas att det var till lite hjälp ändå. Annars får du gärna höra av dej igen.
    Ha det bra! Åsa

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Perfekt beskrivit!!
    Snart färdig med första ägget:-)
    Tack för snabbt svar / Eva

    SvaraRadera
  13. Hei
    Takk for at du deler mønster :)
    I omgang/varv 16 står det 1sm, hva betyr det?

    SvaraRadera
  14. Hej Ann-Iren!
    Förlåt för att jag svarar så sent. Men sm är det samma som km på danska :)
    Ha det gott! Åsa

    SvaraRadera
  15. Hej! Tack för ett perfekt format påskägg!
    Dock saknade jag lite att du inte hade antal m man ska ha på varvet, i parentes .
    Kunde så klart räkna ut det själv, men det hade varit skönt att slippa tänka 🤣 👍.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Toni!
      Vad bra att det var rätt storlek på dessa!
      Nu förtiden skriver jag alltid ut maskantal på slutet. Detta mönstret är ju några år gammalt och man lär sig efterhand hur man bör skriva ett mönster så det blir lättförståeligt. :)

      Radera