tisdag 3 februari 2015

Virkade hjärtan med små rosor på



Jag har virkat några små hjärtan. Gjorda i Tildagarn med virknål nr 2,5. Du kan göra två olika varianter av hjärta, mönstret här nedan gör ett hjärta som blir ca 7 cm från ena kullen och ner till spetsen, det är sådana som jag har dekorerat på bilden här ovanför. Vill du göra ett något mindre ( ca 6 cm) och lite "bulligare"  hjärta hoppar du helt enkelt över v 13 och v 19.

Bulligt hjärta till vänster ca 6cm och hjärta ca 7cm till höger.

*-* betyder varvet ut, märk med en tråd el dyl där varvet börjar. tills betyder ihop, dvs en minskning

Lägg upp 2lm eller gör en magisk ring
v1   6fm i 2:a lm från nålen eller i magisk ring
v2   *2fm i varje m*
v3   *1fm, 2fm i nästa m*
v4   *2fm, 2fm i nästa m*
v5-7   *1fm i varje m*
Tag av garnet men spara en bit som du sedan använder för att sy ihop det lilla hål som blir mellan "kullarna".

Gör en "kulle" till enligt mönstret ovan. Men tag INTE av garnet utan lägg den andra "kullen intill och fortsätt att virka på den. Börja i nästa m efter den du avslutade varv 7 med på 1:a kullen.

Virka ihop de bägge kullarna så att du får 48 m på ett varv, det bildas ett litet hål mellan kullarna men det syr du ihop sedan.


v8-9   *1fm i varje m* (48) 
Drag ut garnänden från "kulle" nr 1 så du har den på utsidan. Det är den du använder för att sy ihop det lilla hålet mellan kullarna.
v10   "2fm tills, 9fm, 2fm tills, 9fm, 2tills" 2ggr (upprepa alltså "-" en gång till)
v11   "2fm tills, 6fm, 2fm tills, 1fm, 2fm tills, 6fm, 2fm tills" 2ggr
v12   "6fm, 2fm tills, 1fm, 2fm tills, 6fm" 2ggr
v13   *1fm i varje m*
v14   "5fm, 2fm tills, 1fm, 2fm tills, 5fm" 2ggr
v15    *1fm i varje m*
v16   "4fm, 2fm tills, 1fm, 2fm tills, 4fm" 2ggr
v17   "3fm, 2fm tills, 1fm, 2fm tills, 3fm" 2ggr
v18   "2fm, 2fm tills, 1fm, 2fm tills, 2fm" 2ggr
v19   *1fm i varje m*
Här är det lagom att stoppa hjärtat med vadd
v20   "1fm, 2fm tills, 1fm, 2fm tills, 1fm" 2ggr
känn efter om du behöver peta i lite mer vadd
v21   *2fm tills*
Tag av garnet och sy ihop det sista lilla hålet.
Sy ihop hålet som är mellan kullarna med garnänden från "kulle" nr1.

Nu är det bara att dekorera hjärtat som du vill.

Såhär gjorde jag mina rosor.

Ros

Virka 10 lm vänd
1fm i 2:a lm, *2fm i varje lm*
Tag av garnet men spara en bit, rulla ihop rosen och fäst med ett par stygn genom rosen så att den håller ihop.

Bladgrönt

Virka 12 lm, 1sm i 10:de lm från nålen, 1sm i nästa lm, 1sm i nästa lm
15 lm, 1sm i 14:de lm, 1sm i nästa lm gör sedan en sm i den 1:a lm av 12 lm som du gjorde först. 10lm, 1sm i 8lm, 1sm i nästa lm, 1sm i mitten av "bladet", 8lm, 1sm i mitten. Det är inte så viktigt att maskantalet stämmer, huvudsaken är att det blir några öglor som får symbolisera "blad". Egentligen är det ju snyggt när inte alla blir exakt likadana. 



Sedan har jag bara limmat fast "bladrosetten" och efter det rosorna.







 Ha det bra! Åsa





16 kommentarer:

  1. stort tack för detta söta mönster önskar en riktig bra dag frått ett snöigt malmö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Roligt att du gillar mina små hjärtan :) och du,.....det snöar här i Glimåkra också!!

      Radera
    2. Tack för mönster, har virkat flera stycken nu i dessa gulliga färger som dina.

      Radera
    3. Så roliga att virka, och perfekt till alla hjärtans nu. Tack för mönster

      Radera
  2. Så vackert och inspirerande. Den lilla rosen ska jag absolut använda mig av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja den lilla rosen går att använda till mycket! Så roligt att du tycker om mina virkverk, kul att kunna inspirera andra.
      Ha det bra! Åsa

      Radera
  3. Tack så hjärtligt (!) för mönstret på hjärtat <:

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Bra mönster. Min ängel fick det i händerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har tittat på din ängel och den är väldigt fin, hjärtat passade bra där :)
      Ha det bra! Åsa

      Radera
  5. Tack, snälla för mönstret på hjärtat, fick ett meddelande från mitt barnbarn 13 år
    hon ville jag skulle virka ett hjärta till henne som hon skulle ge sin lillasyster på Alla Hjärtans Dag och detta blir perfekt / Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Det var en väldigt snäll storasyster som ville ge lillasyster ett hjärta på alla hjärtan dag. Det är klart att du ställer upp och virkar :) Vad bra att mitt hjärta kom till pass då.
      Ha det bra!
      Åsa

      Radera
  6. Tack för jag fått använda ert hjärtan mönster

    SvaraRadera
  7. Så fin men förstod inte hur man ska sätta ihop ”kullarna” för de blir 48 totalt innan man sätter ihopa dem? 😳😳😳

    SvaraRadera
  8. Tack för ett bra mönster!

    SvaraRadera
  9. Förstår inte hur man virkat ihop kullarna.

    SvaraRadera