fredag 7 februari 2020

Kanin med hjärta.








Här kommer mönstret på en kanin med ett hjärta, kanske något som passar till alla hjärtans dag. 
Jag har virkat med Tilda garn från Svarta Fåret men det går också bra att använda Catona från Scheepjes . Virknål nr 2,5 Du behöver även stoppning till att stoppa kaninen med. Den lilla rosetten och övrigt material så som garn, stoppning och virknål mm köper du hos Virknålar och tillbehör. 
De färger av Tilda garn som jag använde är.
Ljusgrå nr 12
Vit nr 04
Lite restgarn till nosmarkering. Svart restgarn till ögon. Tilda Cotton Eco nr 241 till det rosa hjärtat och rött restgarn till det röda hjärtat.

Kaninen virkas i spiral så märk med en markör eller garnstump där varven börjar.
*-* betyder att maskorna inom * upprepas varvet ut.
Siffrorna inom parentes ( ) anger hur många maskor du ska ha på varvet.
Maskorna inom klammrar [ ] virkas det antal gånger som står angivet efter klamrarna.
Tills betyder tillsammans eller ihop, dvs en minskning
Kaninen blir ca 13 cm hög med öronen inräknade.


Kaninen framifrån, utan hjärta.


Kaninen bakifrån.





Kanin med hjärta
           
Kropp
Du börjar med huvudet och virkar nedåt
Lägg upp 2lm eller gör en magisk ring
V1 6 fm i magisk ring eller i 2:a lm från nålen
V2 2 fm i varje m
V3 *1 fm, 2 fm i nästa m* (18)
V4 *2 fm, 2 fm i nästa m* (24)
V5 *3 fm, 2 fm i nästa m* (30)
V6 *4 fm, 2 fm i nästa m* (36)
V7 *5 fm, 2 fm i nästa m* (42)
V8 *6 fm, 2 fm i nästa m* (48)
V9-13 *1 fm i varje m* (48)
v14 *6 fm, 2 fm tills* (42)
V15 *5 fm, 2 fm tills* (36)
V16 *4 fm, 2 fm tills* (30)
V17 *3 fm, 2 fm tills* (24)
V18 *2 fm, 2 fm tills* (18)
V19 *1 fm, 2 fm tills* (12)
V20 *1 fm i varje m (12)
V21 *1 fm, 2 fm i nästa m* (18)
Här kan det vara lagom att börja stoppa huvudet med vadd eller dyl.
V22 *2 fm, 2 fm i nästa m* (24)
V23 *3 fm, 2 fm i nästa m* (30)
V24 *4 fm, 2fm i nästa m* (36)
V25-27 *1 fm i varje m* (36)
v28 *4 fm, 2 tills* (30)
V29 *3 fm, 2 fm tills* (24)
V30 *2 fm, 2 fm tills* (18)
Stoppa färdigt kroppen
V31 *1 fm, 2 fm tills* (12)
V32 *2 fm tills* (6)
Ta av garnet och sy ihop det lilla hålet som blir kvar.

Ben  (gör 2 stycken)
Lägg upp 2lm eller gör en magisk ring med en avvikande färg
V1 6 fm i magisk ring eller i 2: a lm från nålen
V2 *2 fm i varje m* (12)
V3 *1 fm, 2 fm i nästa m* (18)
Byt färg till samma som du har på kroppen
V4 *5 fm, 2 fm i nästa m* (21)
V5 *1 fm i varje m* (21)
V6 *1 fm, 2 fm tills* (14)
Ta av garnet men spara en bit som du kan använda när du syr fast benet.

Öra (gör 2 stycken)
Lägg upp 2lm eller gör en magisk ring i samma färg som kroppen
V1 6 fm i magisk ring eller i 2:a lm från nålen
V2  *1 fm i varje m* (6)
V3 *2 fm i varje m* (12)
V4  *1 fm i varje m* (12)
V5  *1 fm, 2 fm i nästa m* (18)
V6  *1 fm i varje m* (18)
V7  *5 fm, 2 fm i nästa m* (21)
V8-9  *1 fm i varje m* (21)
V10  *5 fm, 2 fm tills* (18)
V11  *1 fm i varje m* (18)
V12  *1 fm, 2 fm tills* (12)
V13  *1 fm, 2 fm tills* (8)
V14  *1 fm i varje m
Ta av garnet men spara en bit som du använder till att sy fast örat med.

Arm (gör 2 stycken)
Lägg upp 2lm eller gör en magisk ring i samma färg som kroppen
V1 6 fm i magisk ring eller i 2:a lm från nålen
V2 *2 fm, 2 fm i nästa m* (8)
3-8 *1 fm i varje m* (8)
Ta av garnet men spara en bit till att sy fast armarna med.

Svans
Lägg upp 2lm eller gör en magisk ring i avvikande färg från kroppen.
V1 6 fm i magisk ring eller i 2:a lm från nålen
V2  *2 fm i varje m* (12)
V3  *5 fm, 2 fm i nästa m* (14)
V4  *1 fm i varje m* (14)
V5  *2 fm tills* (7)
Ta av garnet men spara en bit som du använder när du syr fast svansen.

Nos
V1  6 fm i magisk ring eller i 2:a lm från nålen.
V2  *2 fm i varje m* (12)
V3  * 1 fm i varje m* (12)
Avsluta med 1 sm och ta sedan av garnet men spara en bit som du använder till att sy fast nosen med.

Det finns lite bilder som kan vara till hjälp där jag visar hur jag virkar tillsammans "hjärtkullarn", det är ett annat hjärta men samma tillvägagång sätt.

Hjärta
Hjärtat virkas med två ”kullar” som sedan virkas samman.
Börja med att virka en kulle, A
Lägg upp 2 lm eller gör en magisk ring.
V1  6 fm i 2:a lm från nålen eller om magisk ring
V2  *2 fm i varje m* (12)
V3  *5 fm, 2 fm i nästa m* (14)
V4  *1 fm i varje m* (14)
På första kullen, A, tar du av garnet men sparar en bit.
Virka en likadan kulle till, B
På andra kullen, B, tar du INTE av garnet utan fortsätter med att virka 1 fm i kulle A. Börja där du slutade på varv 4. Virka 1 fm i varje m runt de bägge kullarna så att du får 28 maskor på varvet. Detta blir varv 5
V6  5 fm, [2 fm tills] 2ggr, 10 fm, [2 fm tills] 2ggr, 5 fm (24)
V7  *1 fm i varje m* (24)
Sy nu ihop det lilla hålet som bildas mellan kullarna, använd garnstumpen från kulle A. Fortsätt sedan att virka på hjärtat.
V8  4 fm, [2 fm tills] 2ggr, 8 fm, [2 fm tills] 2 ggr, 4 fm (20)
V9  3 fm, [2 fm tills] 2ggr, 6 fm, [2 fm tills] 2ggr, 3 fm (16)
Börja att stoppa hjärtat med vadd eller dyl.
V10  2 fm [2 fm tills] 2ggr, 4 fm, [2 fm tills] 2ggr, 2 fm (12)
Peta in lite mer stoppning om det behövs, längst ner i hjärtat behöver det inte vara så mycket stoppning.
V11  1 fm [2 fm tills] 2ggr, 2 fm, [2 fm tills] 2 ggr, 1 fm (8)
V12 virka 2 fm tills en gång, sy sedan ihop de 6 kvarvarande maskorna.
Ta av och fäst garnet.




Montering
Börja med att sy fast fötterna som stoppas lite. Låt fötterna peka utåt lite från mitten så att hjärtat får plats. Sy fast öronen. Armarna stoppas inte. Sy fast armarna vid kroppen så de pekar framåt (för att kunna hålla i hjärtat). Sy fast svansen. Sy fast nosen som stoppas lite. Markera nosen genom att sy fram och tillbaka på samma ställe ett par gånger och gör ett rakt streck neråt. Gör ögon genom att sy fram och tillbaka ett par gånger på samma ställe. Ögonfransar gör jag med dubbel sytråd. Fäst hjärtat vid armarna.

Om du virkar efter mitt mönster blir jag glad om du taggar mig och länkar till min blogg så att också jag får se det du har gjort. #steenistugan
Du får sälja färdiga alster utifrån mitt mönster så länge du anger mig som mönsterskapare.

Ha det bra!
Åsa













13 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig av detta underbara mönster. Håller på att virka en nu till mina barnbarn. Men jag får inte hjärtat stämma riktigt med ihop tagningarna, jag tror där är för många? Mvh Camilla

    SvaraRadera
  2. Tack för att du delar med dig av dessa mönster! Har gjort till kaniner till hela familjen. Behövs kärlek (och virkning) i dessa tider/ mvh mia

    SvaraRadera
  3. Så söt. Gjort denna till mitt barnbarn.

    SvaraRadera
  4. Så himla söt kanin. Men jag förstår inte riktigt med kroppen. Ska man börja om med magisk ring och göra samma som huvudet eller fortsätter man så att kropp och huvud sitter ihop??

    SvaraRadera

  5. Tack för beskrivningen! Har gjort en liten kanin som barnvagnshänge till barnbarnet.

    SvaraRadera
  6. Tack för att delar med dig har virkat dina söta kaniner till mina barnbarn.Så populära
    Har du något bra mönster till en mobil att hänga över en babysäng.
    Vänligen Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karin!
      Vad roligt att de små kaninerna är uppskattade!
      Nä någon sådan mobil har jag inte mönster till.....ännu. Man vet aldrig när jag får en bra ide. :)

      Radera
  7. Hej! Kan man använda samma mönster till tjockare gran och nål tro?
    Mvh Liselott

    SvaraRadera
  8. 2 st Kaniner med ett rött hjärta. Vill jag beställa om det går.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kontakta mig på e post steen1037@telia.com eller vi instagram @steenistugan
      om du vill beställa något. Åsa

      Radera
  9. Hej väldigt söt kanin. Håller på att virka den men får inte till öronen. Jag gör som det står men dom blir inte som dom på bilden

    SvaraRadera
  10. Hej! När man virkar ihop de båda kullarna så försvinner ju maskor. En från varje kulle som virkas till en maska. Dvs är det verkligen 28 maskor runt om? Eller tänker jag fel? Mvh. Ingela

    SvaraRadera
  11. Tack för ett fint mönster kaninen var så roligt att göra. Jag har virkat en till min
    man på alla ♥️-dag och en till mitt barnbarn.

    SvaraRadera