torsdag 27 mars 2014

Virkad påsklilja

I förra inlägget lovade jag att ge er mönstret på min virkade påsklilja. Nu har jag filat lite på mönstret så det funkar i verkligheten också.
Lite pillig kan den vara men inte allt för knepig tycker jag. Denna gången har jag virkat i ett lite tunnare virkgarn, Bianca från Marks & Kattens, virknål nr 2. Du kan virka i vilket garn du vill beroende på hur stor blomma du vill ha. Mina blev ca 6cm från spets till spets.



Påsklilja.

Lägg upp 2lm
v1  6fm i 2:a lm från nålen
v2  *2fm i varje m*
v3  *1fm i varje m i bakre mb* dvs den som är längst ifrån dej.
v 4-5 *1fm i varje m*
v6   *3fm, 2fm i nästa m*
v7   1sm,1lm,1sm i nästa m,1lm osv varvet ut då blir kanten lite "taggig"
Nu är själva "tratten" klar.

Då ska du virka i den ovirkade mb från v3.Du ska ha tratten vänd mot dej.

v1   Dra upp en ögla i en ovirkad mb, kvittar vilken.Gör en lm och sedan 1fm i samma m, 2fm i nästa m, *1fm, 2fm i nästa m* (18)        
v2   *2fm i varje m* (36) kolla så du har 36m på varvet, annars stämmer det inte på nästa v, fattas du maskor får du fuska dit dom :)
v3    *1sm, 1hst, (1st 1dst i samma m) 1picot (dvs 3lm, 1sm i första lm) (1dst 1st i nästa m) 1hst, 1sm* upprepa detta 5ggr till. 

Nu är blomman färdig, vill du ha lite orange i mitten av blomman gör du såhär.
Klipp till två garnstumpar, jag klippte ca 7-8 cm långa bitar. Trä den ena garnstumpen på en nål. Stick ner nålen från insidan och ut på baksidan, dra inte igenom garnet utan låt en ände bli kvar inne i blomman. Stick tillbaka nålen in i blomman igen. Ta av nålen och slå en enkel knut och dra åt. Gör likadant med den andra garnstumpen. Dela sedan lite på garnet så det blir lite "trådigt". Klipp av jäms med kanten av blomman.






Sådär, då är du klar!!

Jag har blockat mina påskliljor, dvs fuktat dem och sedan spänt ut dem med hjälp av knappnålar. När de har torkat är de släta och fina.

 Såhär har jag gjort med mina påskliljor, jag gissar att du har ännu fler ideer!





Mönster till äggen hittar du under etiketten Påsk ute i högerkanten.

Ha det bra! Åsa

6 kommentarer:

  1. Tack för ett toppen mönster!
    Inte pillrigt alls och jättekul att virka ;0)
    mvh Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Agneta!
      Vilken tur att du inte tyckte att de var pilliga att göra, då kanske du kan göra många :)
      Ha det bra! Åsa

      Radera
  2. Tack jättemycket för beskrivningen på både påsklilja och påskkyckling med äggskal på sned. De är ursöta och lätt att virka :) Brukar annars aldrig påskpynta men tack vare dina beskrivningar så blir det lite påsk härhemma :)
    Vänligen
    Helen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så lite så Helen, vad kul att du gillar mina mönster.
      Ja se där, du blir kanske en riktig påskfantast nu ;)
      Ha det bra och GLAD PÅSK! :)
      Åsa

      Radera
  3. Hej, vilken fin påsklilja. Och vad fint det blir i kransen. Tack för att du delar med dig av mönstret. Tror att jag får handla lite gult garn.. Hälsningar Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! :) Klart att du ska köpa lite gult garn, om det blir något över efter påskliljorna kan du ju göra en kyckling också ;)
      Ha det bra! Åsa

      Radera