onsdag 26 januari 2022

Hjärtan till alla hjärtans dag.


Denna gången bjuder jag på ett mönster till ett hjärta. Detta hjärtat är lite mer långsmalt  än dom hjärtan som jag har gjort tidigare. Jag tyckte att dom blev fina som dekoration i en liten blomma. Passar utmärkt  till alla hjärtans dag!💖

Du får sälja och givetvis ge bort färdiga alster utifrån mitt mönster så länge du hänvisar till mig och mitt mönster. Jag blir också glad om du taggar eller nämner mig eller min blogg när du visar upp dina virkade alster gjorda efter mina mönster. @steenistugan, steenistugan.blogspot.com 

Material till hjärtana kan du köpa hos Virknålar och Tillbehör.

Jag har virkat i både Tilda garn från Svarta Fåret och i Catona garn från Scheepjes. 

Till det rosa hjärtat har jag använt Catona nr 238

Till aprikosfärgade hjärtat har jag använt Catona nr 255

Till det naturvita hjärtat har jag använt Tilda nr 05

Jag har virkat dessa hjärtan med nål nr 2. Men det går precis lika bra att använda nål nr 2.5

Hjärtat blir ca 8 cm högt.

Du behöver lite stoppning att fylla hjärtat med samt någon slags pinne. Jag använde grillpinnar men här kan du ta vad du har tillgång till.

Sedan kan man ju pynta hjärtana med fina band, rosetter, knappar eller vad man vill.

Hjärtana virkas i spiral så använd en markör eller en garnstump för att märka ut var varven börjar. 

*-* betyder att anvisningarna upprepas mellan*-* varvet ut.

tills betyder tillsammans eller ihop, d v s en minskning.

[ 2fm tills 2 ggr] betyder att du gör 2 minskningar efter varandra.







Till det röda hjärtat har jag använt Tilda nr 45 och virkat med nål 2.5


Långsmalt hjärta

Lägg upp 2lm eller gör en magisk ring

V1 6fm i 2:a lm från nålen eller i magisk ring

V2  *2 fm i varje m* (12)

V3  *1 fm, 2 fm i nästa m* (18)

V4-7  *1 fm i varje m* (18)

Ta av garnet på den 1:a ”kullen” men spara en bit som du använder till att sy ihop det lilla hålet som bildas mellan de två kullarna på hjärtat med.

När du har virkat den 2:a kullen klipper du INTE av garnet utan lägger ihop de två kullarna och virkar samman dem. Fortsätt helt enkelt att virka fm i den 1:a kullen du virkade, börja direkt efter där du slutade v7 på kulle nr 1. (Nedanför mönstret finns lite bilder som visar hur du ska göra.)

V8 Lägg samman kullarna som ovan beskrivet och virka 1 fm i varje m, 18 fm på den 1:a kullen och 18 fm på den 2:a kullen (36)

Här börjar varven hädanefter så märk med en markör eller garnstump så du har koll på varven.

V9  7 fm, [2fm tills 2ggr] 14 fm, [2fm tills 2ggr] 7 fm (32)

V10  *1 fm i varje m* (32)

Sy ihop det lilla hålet som bildas mellan kullarna med garnstumpen från kulle nr1

V11  6fm, [2fm tills 2ggr] 12 fm, [2fm tills 2ggr] 6 fm (28)

V12  *1 fm i varje m* (28)

V13  5 fm, [2fm tills 2ggr] 10 fm, [2fm tills 2ggr] 5 fm (24)

V14  4 fm, [2fm tills 2ggr] 8 fm, [2fm tills 2ggr] 4 fm (20)

V15  *1 fm i varje m* (20)

V16  3 fm, [2fm tills 2ggr] 6 fm, [2fm tills 2ggr] 3 fm (16)

V17  *1 fm i varje m* (16)

Börja att stoppa hjärtat med någon form av stoppning.

V18  2 fm, [2fm tills 2ggr] 4 fm, [2fm tills 2ggr] 2 fm (12)

V19  *1 fm i varje m* (12)

V20  1 fm, [2fm tills 2ggr] 2 fm, [2fm tills 2ggr] 1fm (8)

Peta i lite mer stoppning om det behövs, längst ner behövs ingen stoppning.

V21  *1 fm i varje m* (8) .

Ev. hoppar du över det sista varvet om du har en lite tjockare pinne, du får prova dig fram.

V22  *2 fm tills* (4)

Ta av garnet men dra inte ihop det lilla hålet som blir kvar. Här sätter du pinnen som hjärtat ska sitta på.

Lägg ihop kullarna och börja att virka fm direkt på kulle nr 2

Virka 18 fm runt kulle nr 1 


Fortsätt på kulle nr 2 och virka 18 fm även här.

Nu ska du ha 36 fm på varvet och kullarna sitter ihop.




Hålet som bildas mellan kullarna syr du ihop med garnstumpen från kulle nr 1.
Fortsätt att virka enligt mönstret.








Ha det bra!

Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar